A „mentes” táplálkozást számos félreértés kíséri. Az egyik legnagyobb tévhit, hogy ami mentes, abból hiányoznak fontos tápanyagok, vitaminok, rostok, ásványi anyagok. Ezért tisztázzuk: ami mentes, az nem hiányos!

 

„Mentes” élelmiszernek elsősorban a tej-, a laktóz- vagy a gluténmentes termékeket nevezzük, de ide soroljuk a szója és egyéb allergén, tartósítószer, mesterséges ízfokozó, színezék és hozzáadott cukor nélkül készült ételeket is. Ezeket ma már nem csupán az inzulinrezisztenciában, a cukorbetegségben, tejcukor-érzékenységben szenvedők vagy ételallergiával küzdők fogyasztják, hanem azok is, akik odafigyelnek a minőségi táplálkozásra.

 

Hogyan lehet minőségi az, ami mentes? Egyszerűen. Na jó, egy kis odafigyeléssel. Ha kerüljük a tartósítószereket, mesterséges ízfokozókat, akkor egyértelműen kevesebb (fél)kész vagy többszörösen feldolgozott étel kerül az asztalra. Ezeket felváltják a friss zöldségek, gyümölcsök és egyéb természetes hozzávalók. A nem agyonfőzött, kilúgozott alapanyagokból, konzervekből készülő főzelékek, saláták, párolt, színes köretek tele vannak vitaminokkal, értékes ásványi anyagokkal, rostokkal. Senki sem mondhatja, hogy ezen ételek ”hiányosak” lennének.

 

 

 

 

 

 

Mint ahogyan nem okoznak hiánybetegséget gluténmentes termékek sem. Pedig egyre-másra jelennek meg a cikkek és a tanulmányok, amelyek a gluténmentes ételeket mumusnak kiáltják ki. Mi az igazság? Kell a glutén vagy sem?  Tény, hogy mind a nemzetközi, mind pedig a hazai statisztikák szerint egyre többen szenvednek gluténérzékenységtől (Magyarországon 2000 óta megsokszorozódott a számuk és egyes felmérések szerint a lakosság fele rejtett gluténérzékeny). Ugyanakkor a gluténmentes étkezést bírálók azt állítják, hogy csak az orvosilag igazolt cöliákiában vagy gluténintoleranciában szenvedőknek jelent gyógyírt a „no glu”, az egészségeseknek viszont kifejezetten káros lehet.

Nézzük csak meg alaposabban! A glutén (vagy más néven sikér) egy természetes fehérje, amely a búzában és más gabonafélékben (rozs, tönkölybúza, árpa) található és tápértéke elhanyagolható. Igen ám, de a jellegzetes tulajdonságai… A glutén biztosítja a tésztafélék rugalmasságát, nyújthatóságát, ettől lesznek például a kenyerek és a péksütemények laza és könnyű szerkezetűek.

 

Akkor hol itt gond?

Ha hinnék az összeesküvés-elméletekben, azt mondanám, hogy már megint az élelmiszeripari-lobbi… Csak nem azért szállnak síkra a glutén mellett, mert  így állítható elő olcsón, búzalisztből, nagyüzemi körülmények között ropogós kenyér, puha kifli, omlós keksz? Csak nem arról van szó, hogy gondolkodni kellene, fejleszteni kellene, hogy hogyan használható más, esetleg drágább gabona is a tésztákhoz, kenyerekhez?

Ha alaposabb utánanézünk, kiderül az is, hogy a táplálkozási szakértők egyáltalán nem a glutént „védik”. Inkább attól tartanak, hogy az említett gabonák kiiktatásával az étrend indokolatlanul rostszegénnyé válik. Pedig erről szó sincs, hiszen számos gabonafajta létezik, amely természetéből adódóan nem tartalmaz glutént. Például létezik gluténmentes minősítéssel rendelkező zab, de ott a köles vagy a hajdina. Köretként az amaránt, a quinoa is kiváló rostforrás és ott van még a chia mag is – gluténmentesen.

 

Beszéljünk a szójáról is! Néhány évtizeddel ezelőtt az egészséges étkezés egyik alapkövének kiáltották ki. Ma már tudjuk, hogy „népszerűségét” annak köszönhette, hogy jelentős profitot termelt az élelmiszeriparnak, mert olcsón előállítható dúsító, sűrítő adalékanyagként használható. Csakhogy a szója az egyik leggyakoribb allergén, továbbá fehérjeemésztést gátló anyagokat tartalmaz, gázképződéssel járó hasgörcsöket okoz, valamint akadályozza egyes tápanyagok felszívódását. A benne található fitoösztrogének pedig felboríthatják a természetes hormon-háztartást, főleg gyermekkorban. Persze, sokan azzal érvelnek, hogy a szójából nyert húsmentes fehérje fontos az emberi szervezet számára. Na de milyen áron nyerik ki azt a fehérjét? Magas hőfokon, nagy nyomáson, különféle kémiai oldószerekkel, lúggal és savakkal. Hiányoznak ezek valakinek? Biztosan nem!

 

Hasonló a helyzet a hozzáadott cukorral is. Az elhízás, a cukorbetegség ma már szinte népbetegség, aminek okozója, hogy szinte valamennyi feldolgozott ételbe belecsempészik a cukrot vagy annak származékait (maltóz, dextróz, glükóz-fruktóz szirup stb.). Az egészségünk érdekében fogyasszunk  kevesebb finomított cukrot. Nyugalom! Itt sem lép fel semmi hiányosság, hiszen ételeink nagy része, a zöldségek, a gyümölcsök, a tejtermékek, a gabonafélék, az olajos magvak is tartalmaznak természetes cukrokat.

 

Nézzük akkor a tejtermékeket! A laktózmentes készítmények egyre nagyobb választékban kaphatók, a különbség annyi a „sima” társaikhoz képest, hogy ezek laktáz enzim hozzáadásával készülnek. (A laktóz-érzékenyek szervezetéből ez az enzim hiányzik, vagy nem termelődik elegendő mennyiségben.) Azt se felejtsük el, hogy az állati eredetű tejtermékek ma már kiválóan helyettesíthetők növényi tejekkel, amelyek ugyanúgy tartalmazzák az emberi szervezet számára fontos vitaminokat és a kalciumot. Sőt! A tévhitekkel ellentétben nem pusztán az állati eredetű tejtermékek tartalmaznak kalciumot. A jó minőségű növényi olajok, halak, mogyoró-félék, zöld leveles zöldségek (vízitorma, spenót, sóska, mángold), a brokkoli és gombák is elsőrendű fehérje- és kalciumforrások.

 

Szóval, ha okosan választjuk meg az alapanyagokat és állítjuk össze az étrendünket, biztosak lehetünk abban, hogy minőségi ételekkel látjuk el a szervezetünket, amelyek elegendő tápanyagot, vagyis szénhidrátot, fehérjét, zsírt, rostot, vitamint, illetve ásványi anyagot biztosítanak, így semmiféle hiánybetegség sem lép fel.

 

 

 

 

 

 

 

Kövess minket   @Instagramon

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Rendelek

Kedves Megrendelőink!

Bizonytalan időre konyhánk zárva tart így sajnos nem tudunk megrendeléseket teljesíteni.
Köszönjük megértéseteket!

FreshEra

A weboldal további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A jobb felhasználói élmény érdekében a sütik alapértelmezetten engedélyezve vannak ezen a weboldalon. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a weboldal használatára, vagy az “Elfogadás” gombra kattint, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás